Najnovšie články
latest

Populistické reformy pána Polláka v praxi nepoužiteľné...

(foto : HNonline )
Pán Peter Pollák, splnomocnenec pre Rómske komunity, je zdá sa odborník aj na špeciálne školstvo a detskú psychologickú diagnostiku.

Podľa neho deti s ľahkým mentálnym postihnutím sú zle zdiagnostikované a tým pádom aj nesprávne zaradené do Špeciálnych - Osobitných škôl. Síce nespochybňuje význam týchto škôl, ale tieto ľahko mentálne postihnuté deti, by mali byť integrované v normálnych základných školách, aby špeciálne školy neprodukovali budúcich profesionálnych poberateľov sociálnych dávok.
Argumentuje aj nemalými finančnými prostriedkami, ktoré štát vynakladá na deti v špeciálnych školách a koľko by štát ušetril...




 Tak si to skúsme predstaviť v praxi, vlastne si to ani veľmi nemusíme predstavovať, lebo mnohí sme to zažili, či už ako žiaci, rodičia, či učitelia, čo to všetko obnáša, keď sa deti s hoci aj ľahkým mentálnym postihnutím umiestnia medzi ,, normálne,, deti.
 V prvom rade, trpeli ostatné deti, pretože učiteľ vynakladal všetku svoju energiu na začlenenie tohto dieťaťa, často bez úspechu..dieťa nie len že nestíhalo v učení za ostatnými deťmi, často k tomu boli pridružené poruchy správania, keďže sa cítilo iné, potrebovalo si svoje  komplexy, hnev, dokazovať inak..bitkou spolužiakov, vulgárnymi nadávkami učiteľom, nesústredením na učivo, vyrušovaním...výsledok...vynervovaný učiteľ a deti - celá trieda zaostávajúca s učebnou látkou za inými triedami v rovnakom ročníku.

Bolo by riešenie, keby dieťa dostalo svojho osobného asistenta, ale to si školy dovoliť nemôžu a to vôbec nezapadá do koncepcie ,,šetrenia,, pána Polláka.

Akú má takéto dieťa budúcnosť? Keďže nezvláda učivo a nemá sa mu kto špeciálne venovať, samozrejme prepadá, alebo prechádza ročníkmi iba z milosti učiteľov, za veľkého orodovania rodičov.
Prijmú toto dieťa niekde na strednú školu? Dostane sa aspoň na Stredné odborné učilište? Málokedy...väčšinou strávi povinnú školskú dochádzku na základnej škole, vyjde zo 6 - 7 ročníka a rozšíri rady nezamestnaných, pretože bez aspoň výučného listu nemá šancu sa nikde zamestnať.

  A teraz nech pán Pollák porozmýšľa, či takémuto dieťaťu, nie je lepšie medzi deťmi s rovnakým postihnutím, kde sa nebude cítiť menejcenné, kde vďaka špeciálnym pedagógom bude zvládať učivo v pomalšom, jemu vyhovujúcom tempe, bez stresov, bez posmievania....nemá od hora až dole na vysvedčení samé nedostatočné a dokonca má šancu aj ďalej sa vzdelávať.

Pán Pollák možno netuší, že pre tieto deti sú aj špeciálne Stredné odborné učilištia, kde sa majú možnosť vyučiť v rôznych odboroch, ako napríklad kuchár, či záhradník...
 Nech zváži, či s výučným listom nie je toto dieťa lepšie umiestniteľné na trhu práce, ako žiak, čo síce skončil základnú školu so zdravými deťmi, ale nemá v rukách nič a vďaka tomu, že nebol nikto, kto by korigoval poruchy v jeho správaní a usmerňoval ho správnym smerom, je celkom možné,  že jeho prvé kroky v dospelosti povedú na šikmú plochu...



Viem a som si toho vedomá, že na Rómskych deťoch sa v mnohých školách pácha krivda, keď rómske dieťa je automaticky, už iba pre svoj pôvod zaradené do špeciálnej školy. Je na rodičoch, aby sa proti tomu ohradili, aby opätovne žiadali pre svoje dieťa psychologický posudok, či do takejto školy skutočne patrí a žiadali nápravu ak sa ukáže, že je úplne zdravé a nepatrí do špeciálnej školy.
No je aj na rodičoch, aby svoje deti posielali do predškolských zariadení, kde sa naučia okrem iného aj lepšie po Slovensky, lebo často je to prekážka pri vyučovacom procese, keď dieťa nerozumie, čo od neho učiteľ vlastne chce.


No ak je dieťaťu diagnostikovaná ľahká mentálna porucha, mali by rodičia deťom dopriať stráviť školskú dochádzku medzi seberovnými deťmi a zbytočne ich nestresovať a nezhoršovať ich stav.
Nad týmto by mal pán Pollák pouvažovať skôr, ako niečo neuvážené vypustí do éteru.
Ja viem, že teraz stačí pre verejnosť pár kúzelných slov typu ,, poberatelia sociálnych dávok ,, a už všetci tlieskajú...no tento populistický krok by nás ,, daňových poplatníkov,, vyšiel sakramentsky draho...


Helena Kmeťová
« PREV
NEXT »

19 komentárov

  1. Pani Kmeťová prečítal som si váš článok a dobre som ho nepochopil, obhajujete Osobitné školy / dnes špeciálne/ alebo ste proti nim ? A vlastne čo obhajujete, viete vôbec o čom ste písala ???? Vy ste naozaj presvedčená že rómske deti ktoré navštevujú osobitne školy sú ľahko mentálne postihnuté??? Za socializmu veľa rómskych deti bolo preradených do osobitných škôl len na základe sociálneho a narodostného aspektu... Po páde socializmu tento trend pokračuje do dnešných dní... Dieťa ktoré má byť preradené do Osobitnej školy, musí mať nato diagnózu, mnohým rómsky deťom bola táto diagnóza prilepená bez zjavne dokazatelného aspektu a mentálneho defektu, jednoducho zdravým deťom bola akože diagnostikovaný mentálny defekt aby mohli byť preradené do osobitných škol, aby to zákonne sedelo.... Gážde celé generácie rómov takto preradili do osobitnej školy a vy to obhajujete ? Boli ste žiačka osobitnej školy ? prepáčte ale hovno viete ako také zdravé rómske dieťa premýšla v spoločnosti skutočne mentálne postihnutého dieťata.... A čo stredné odborné učilište pre osobitné školy, dieťa ktoré ma iné sa musí isť učiť za kuchára, alebo zahradnika. Za socializmu to bol obuvnik, maliar, zahradník dievčatá krajčírka, upratovačka, knihovníčka tak o čom idete hovoriť ? Dieťa ktoré nemalo k danému odboru vstach sa muselo isť učiť to čo mohol.... Prelička na záver ukončená osobotna škola sa neráta za ukončenú zakladnú dochádzku a dieťa ktoré chce v živote niečo dokázať, isť napríklad na večerné študium, si musí urobiť zakladné vzdelanie 5.až 9 ročníka... Tak ked už píšete na takúto temu zistite si najprv fakty... Fakt 1 ako sa zdravé dieťa cíti medzi debilmi doslova... Fakt 2 ako bolo preradené Fakt 3 čo jeho skutočná budúcnosť ....

    Nakoniec nebudem menovať, lebo je to súkromná jeho vec ale medzi vami blogermi je človek ktorý chodil do osobitnej školy, opýtajte sa jeho na názor... Viete vôbec o tom ? Nie že ? To je tak mentálne postihnutý že ani neviete že váš spolobloger chodil do osobitnej školy.... Opýtajte sa ho ako mu bolo....

    Marek Hudec

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pán Hudec, asi ste si neprečítal pozorne celý článok, pretože autorka okrem iného, upozorňuje aj ná to, že rómske deti častokrát sú neoprávnene zaradené do špeciálnych škôl, ale je na rodičoch, aký záujem prejavia, aby sa tak nestalo.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pán Hudec, Osobitné školy majú svoje opodstatnenie, písala som o deťoch s ľahkým mentálnym postihnutím, ktoré do Osobitných škôl rozhodne patria, asi ste nedočítali článok do konca, písala som aj o tom, že viem, že sa na rómoch pácha krivda, keď sú do OŠ zaradené iba pre svoj pôvod...no je skutočne na rodičoch, aby opätovne žiadali posudok, že do takejto školy nepatria, a mohli navštevovať normálnu školu. Stalo sa to aj deťom môjho brata, keď sa prisťahoval do jedného mesta a deti mu automaticky zaradili do Osobitnej, no ten cirkus čo narobil, by mal urobiť každý rodič, jeho deti boli okamžite zaradené na riadnu základnú školu. Čo sa týka Jožka, viem, že takúto školu navštevoval, bola to zasa chyba jeho rodičov, že nebojovali, aby sa dislektické dieťa, ktoré NIEJE mentálne postihnuté mohlo dostať na normálnu základnú školu. Veď dislektici v pohode dnes študujú na Vysokých školách.No Jožko prekonal túto prekážku a ja som hrdá na neho, akoby to bol môj brat. Ja som do Osobitnej nechodila, no chodila som s deťmi,bielymi deťmi, ktoré tam rozhodne patrili a poviem vám, bolo to peklo aj pre žiakov, aj pre učiteľov. A ešte niečo na záver pán Hudec...áno ja viem, že bolo a je málo odborov, v ktorých sa môžu vyučiť deti z osobitných škôl, no myslíte si, že keby chodili na základnú školu, mali by lepší výber? Ak sa chcete slobodne rozhodnúť, čím chcete byť, musíte mať na to aj známky a deti s ľahkým mentálnym postihnutím, ktoré by v normálnej škole sotva prospievali, by veru ten výber mali ešte menší. Bez hnevu a bez zbytočných negatívnych postojov si ten článok prečítajte ešte raz a v kľude, píšem iba to, čo je pravda, nič iné.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Marek, prečo tieto deti nazývate debilmi, kto vám dal ná to právo ich takto dehonestovať? Helenka sa takto o nich nevyjadrila, ani nenaznačila, tak tu nepodsúvajte vaše vlastné názory na tieto deti. Má pravdu, že zo strany Pollaka je to iba populistické vyhlásenie riadené Matovičom, ktorý ho vyslal do Ameriky učiť sa demokracii, pričom je známe, že svoju akože demokraciu získali vraždením pôvodných obyvateľov.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ak je to komentar, tak ok, lebo problematika nie je ani zdaleka taka, ako opisuje autorka, ani ako zdovodnuje Pollak...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Páči sa mi kultivovaná forma vašej argumentácie, s ktorou súhlasim. Peter Gabura

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Špeciálne základné školy determinujú možnosti človeka na celý život!!! Ak niekto zastáva existenciu špeciálnych základných škôl odsudzuje jej absolventov na celoživotné znevýhodnenie a život bez nádeje na normálny život a zamestnanie.To čo a deje na Slovensku v tejto oblasti je hanebné. V zahraničí špeciálne základné školy existujú len pre skutočne ťažko zdravotne a mentálne postihnuté deti. Na jednej konferencii som sa stretol s riaditeľom školy v Peterborough Markom Penfoldom. V jeho škole študuje 105 rómskych detí zo Slovenska, 85 z nich na Slovensku navštevovalo špeciálne školy!!! Stav v našom školstve je katastrofálny a špeciálne školy sú zriaďované skôr na rasových a sociálnych handicapoch než na tých zdravotných. Najlepšie je ak Rómka kričí "super, že problémové deti máme izolované v špeciálnych školách, namiesto toho, aby svojou prítomnosťou otravovali tie "normálne"..." Hrozné!!! Toto skôr patrí do slovníka pravicových extrémistov... Inak opäť rada na záver píše sa po slovensky, nie po "Slovensky"!!! Prečo??? Lebo je to prídavné meno!!! Neviem asi som náročný, ale ak che niekto verejne písať tak by mal ovládať aspoň základné pravidlá gramatiky!!! Braňo Oláh.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pán Oláh, viete, ja už sa na vašich reakciách len smejem....ja možno urobím nejakú gramatickú chybu, no vy ste tak prešpikovaný nenávisťou a tak zakomplexovaný Róm, až mi je vás úprimne ľúto...naučte sa lepšie čítať a hlavne porozumieť aj písanému...alebo rozumiete iba tomu, keď niekto neustále chrlí zo seba nenávisť, fňuká nad diskrimináciou a nad tým ako sa nám chudákom stále krivdí? Mimochodom, tie chyby..nečítam vaše články, lebo po pár vetách tak nenávistných a zlostných ma to prestane baviť, ale keby som sa snažila, tých pravopisných chýb tam nájdem tiež dosť...ale keď vás to tak baví, odteraz vždy urobím pár chýb a vy ich budete hľadať, ok? Urobím vám trochu radosti v tom neradostnom a ukrivdenom živote :-) a na okraj...na ten váš blud v komentári sa ani reagovať nedá, tak na to ani nereagujem...reagoval na to už komentár podo mnou..hráte sa na profesionála, ale amaterizmus, neobjektivita a hlavne to, že vlastne ničomu poriadne ani nerozumiete, z vás len tak trčí...

      Odstrániť
  8. Braňo Oláh, prečo spomínaní rodičia nebojovali za svoje deti na Slovensku? Ak ich chceli umiestniť do špeciálnych škôl, mohli sa ohradiť na príslušných miestach a trvať na vstupných psychologických testoch. Pokiaľ viem ,tak rodičia pri týchto testoch sú prítomní a môžu tiež sami zhodnotiť, či je ich dieťa schopné ,alebo nie.Z vašej argumentácie je zjavné,že ste nepochopil pointu autorkinho článku k problematike.Tu nejde o to,či je Rómka, alebo nie. Ste neobjektívny, zastávate sa Rómov za každej situácie, čo svedčí o vašej neprofesionalite.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je pravda, že rodičia môžu rozhodnúť o osude svojich detí. Rómski rodičia ale nedisponujú právnym povedomím. Nevedia akým spôsobom môžu bojovať za svoje deti! Ak bojujú, tak neadekvátnym spôsobom - krikom. Nevedia konkrétny problém pomenovať a mnohí ho nevedia ani riešiť. Ak ich dieťa je diagnostikované nesprávne, ani ich nenapadne žiadať o novú diagnostiku. Niektorí súhlasia s tým, aby ich dieťa bolo zaradené do ŠZŠ iba preto, lebo im to tak vyhovuje!! Navštevuje tú školu aj ich staršie dieťa, ktoré ho do školy neskôr môže sprevádzať! Vy si dovolíte človeka so skúsenosťami v danej oblasti kritizovať a obviniť z neprofesionality. Ale asi ani Vy, rovnako ako aj autorka článku, nemáte dostatočné odborné informácie. Pán Pollák vo svojom návrhu k rómskej reforme jasne definoval, že deti v hraničnom pásme (ľahká mentálna retardácia) ak by boli preradené do základných škôl, určite by nešli do BEŽNEJ TRIEDY!! Chce pre nich vytvoriť špeciálne triedy, kde bude špeciálny pedagóg a asistent učiteľa. To je prvá nevedomosť autorky článku! Asi Vám, ani autorke nič nehovorí INTEGRÁCIA vo vzdelávaní. Autorka článku podporuje SEGREGÁCIU a tá s INTEGRÁCIOU sa nedá dokopy skĺbiť. O ďalších "nevedomostiach" uvedených v článku sa ďalej nebudem vyjadrovať. Bolo by to dlhé a pre Vás zrejme aj zbytočné, pretože z istých pohnútok cítite potrebu zastávať sa autorky, za akúkoľvek cenu.
      Dáša V.

      Odstrániť
    2. Za prvé bolo by slušné sa pod svoje slová aj podpísať svojim menom. Za druhé špeciálne školy sú pre skutočne ťažko zdravotne postihnuté deti!!! Nie pre problémové a sociálne handicapované deti, tak ako je to teraz. Žiadna iná krajina v civilizovanej Európe nepozná taký systém, ako sú naše špeciálne či predtým osobitné školy. Pozrite sa koľko slovenských detí končí v špeciálnych školách a koľko rómskych? Ak autorka tvrdí, že je to správne teda nepriamo podporuje názor, že rómske deti sú mentálne postihnuté už tým, že sú Rómovia!!! No samozrejme ešte za to bude očakávať, že ju budeme za jej názory velebiť. No hnus!!! Kto je vlastne autorka, ktorá o sebe tvrdí, že ona je tá správna Rómka a my všetci ostatní sme imbecili, ktorí len plačú a vyhovárajú sa na neexistujúcu diskrimináciu a rasizmus a pritom si za všetko môžu sami. Z jej reakcii môžu mať tak radosť akurát ľudia, ako Oskar Dobrovodský a Kotlebovci... Braňo Oláh.

      Odstrániť
  9. Zase zaperlila svojou ,,múdrosťou " blogerka, ktorá by chcela pomaly riadiť celý náš štát. Píše o niečom o čom nemá ani potuchy a namiesto argumentov, dáva rany pod pás voči p. Olahovi, pritom tu nie je človeka, ktorý by súhlasil s jej názormy, iba jej vlastná sestra, ktorá je tu tiež blogerka a zastáva sa sestry. Nestačí p. Kmeťovej, že ju p. Polák zmazal a zablokoval z priateľstva, tak teraz útočí na neho cestou blogov. Hamba !!!
    J.V.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Pani Kmeťová ja na vás neútočím no je hanba nás všetkých, ktorí píšeme, ako rómski autori, ak niekto ako vy, ktorá sa robí najlepšou a najmúdrejšou blogerkou sveta napíše "rómovia" a túto chybu zopakuje viackrát v texte. Alebo napíše, po "Slovensky" nepozná rozdiel medzi prídavným a vlastným menom. Ale keď jej to možno drsnejším spôsobom dám najavo, že sa mi nepáči akú nám robí hanbu tak ma označí za debila atď. Napíše, že špeciálne školy sú super a podobné kraviny, ale ja som zakomplexovaný hlupák. Bože, číta tá pani vôbec čo napíše? Veď to patrí do skupiny názorov krajnej pravice. No samozrejme zase za to dostanem nálepku hlupáka a podobne... Nemám slov... Ďakujem za podporu všetkým. Palikerav tu menge!!! UPRE ROMA!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pán Oláh, vy nekomentujete článok, ale riešite neustále moju osobu. Práve dnes som sa bavila s jedným človekom, že pani nebohá Šilanová, by nad vašou zlobou, nenávisťou a neustálou zlosťou zaplakala...čo je to s vami preboha? Vy upierate právo na názor každému, neustále šírite nenávisť, rasizmus a strach..týmto chcete pomáhať Rómom? Vy im škodíte a nemálo...iné neustále nemáte len preberať Kotlebu a kotlebovcov, akoby to boli strašiaci tohto storočia..kde to žijete pán Oláh, v akom prostredi? Veď s vašimi názormi sa asi bojíte aj vyjsť z domu a stavím sa, že aj do obchodu idete s tým, že neustále sa bojíte, že každý sa na vás pozerá, že ste niekto iný...toto je život? Toto cítiť z každého vášho slova..nenávisť k bielym ľuďom a strach z nich...vy ste chorý pán Oláh...a čo sa týka pravopisu...nech sa páči, korigujte články svojej priateľky, len zbežným pohľadom som tam našla more chýb a to som sa nedívala ešte na vaše...a píšte si už čo chcete, odteraz vás budem ignorovať, lebo je pod moju úroveň zahadzovať sa s človekom ako ste vy. A to isté platí aj o pani Samkovej, ktorá sa podpísala ako J.V.

      Odstrániť
  11. Helenka správne. Iba dodám, že J.V.zabudla na svoj autogram, to jej typické hahahaha. E.M.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Zriadenie špeciálnej triedy v bežnej škole je integrácia?Pokračujme ďalej:2.rok-dve triedy.dvaja špeciálni pedagógovia+dvaja asistenti,3.rok-tri triedy-traja špeciálni pedagógovia +traja asistenti.................................................................................9.rok-deväť tried.-deväť špeciálnych pedagógov+deväť asistentov.Medzitým začnú zo školy odchádzať deti z majority.Realita:vznikne ďalšia špeciálna škola.Pracoval som v bežnej škole,kde boli rómski žiaci zaradení v zmiešaných triedach,v špeciálnej škole-rómske triedy aj triedy zmiešané,a tiež v škole,kde boli špeciálne triedy medzi bežnými triedami.Mám skúsenosti so vzdelávaním rómskych deti vo všetkých typoch škôl.Môžem potvrdiť to,čo píše v blogu Helenka.Najlepšie podmienky pre výchovno-vzdelávací proces mali deti s ĹMP vytvorené v špeciálnych školách.A čo je najdôležitejšie,deti vzdelávané v špeciálnych školách, dosahovali lepšie výchovno-vzdelávacie výsledky,ako podobne postihnuté deti vzdelávané v špeciálnej triede, zaradenej v bežnej škole.Toto sú moje skúsenosti a samozrejme nemusia korešpondovať so skúsenosťami iných.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Musím sa pridať k týmto komentárom. Redakcia 1 je miesto pre každý názor teda aj názor pani Heleny Kmeťovej, nemusím z jej názorom súhlasiť, ale nebudem s toho robiť vedu a predbiehať sa kto má v danej oblasti pravdu. Ja osobne kašlem na názory odborníkov, psychológov a neviem akých expertov, mám za sebou Osobitnú školu vážený a viem čo mi dala aj zobrala. Ako dieťa som začal chodiť do základnej školy a však mal som skutočné problémy s učením, vy si neviete ani predstaviť ako také dieťa ktoré má problémy s učením je ubité medzi ostatnými deťmi a to bol aj môj prípad. Som dizlektik a dizgrafik, deti sa so mnou nehrali a ja som bol totálne utiahnuté chlapča... Problémy tak gradovali že som nechcel chodiť do školy, plakával som a kričal že tam nejdem... A potom prišla na rad tredná učiteľka ktorá dala návrh na psychologické vyšetrenia, pamätám si ako som s otcom chodil k psychologicke,nakoniec padlo rozhodnutie a ja som bol preradený do osobitnej školy. Otec a mama s tým nesúhlasili ale ako mi neskôr mama povedala, psychologička povedala že vášmu synovi tam bude lepšie a mala pravdu. Z utiahnutého chlapčata som sa zrazu stal primus triedy, nielen že som zvládal učivo ale ožil som aj ako dieťa, mal som kamarátov, v škole sme vystrájali a už som nebol utiahnuté dieťa... Dnes často krát premýšľam či som skutočne patril do osobitnej školy a čo mi osobitná škola dala a čo vzala. Viem však jedno s polu so mnou chodili do školy aj iné rómske deti, boli sme zdravé deti, nemali sme mentálne defekty, boli sme zdravé deti a však všetci sme mali jeden problém nezvládali sme tempo učenia na normálnej škole a osobitná škola bola pre nás v v tedy záchrana. Dnes je to iné deti majú možnosti, nemusia byť preradené do osobitnej školy, dnes sú špeciálne triedy a rôzne programy aby také deti ako som bol ja neboli dané do osobitné školy....

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Ale verte mi nech je to akokoľvek a nech sa jedná o akékoľvek dieťa, je pre také dieťa ako som bol ja záchranou keď je preradené do prostredia ktoré je jemu prispôsobené.... Helena Kmeťová napísala článok ktorý som si niekoľko krát prečítal a myslím si že toto bolo gro toho článku... Nerobme sa že rómske deti sú nadané a pripravené na normálnu školskú dochádzku, myslím dieťa s prostredia rómskeho geta, pre takéto deti je osobitná škola záchranou, tu vôbec nejde o izoláciu takého dieťa ale pripraviť dieťa pre život, izolované by bolo v škole a v prostredí kde by sa mu nedostala špeciálna pozornosť a keď že Slovensko nevie urobiť školy určené pre deti s problém učenia, sú tieto deti preradené do osobitných škôl, nemusí sa nám to páčiť ale tak to žiaľ funguje.... Všetci kričia vráťme rómske dieťa do normálnej školy, ja hovorím ano, ale najprv sa ho opýtajme kde sa lepšie cíti, možno by ste boli prekvapený aké odpovede by vám takéto deti dali.... Nemudrujte všetci o tom čo ste pozorovali len z diaľky, ja som chodil do osobitnej školy a viem ako to tam fungovalo, ako sme ako deti premýšľali... Viem že osobitná škola mi zabránila detstvo, nebol som utiahnuté dieťa a však mi zobrala dospelosť, lebo dnes bojujem sám zo sebou, dizlekcia a dizgrafia mi ostala a ja robím stále chyby ako ked som bol malý chlapec a vidíte dnes píšem články, založil som Redakciu 1 pre mnohých možno nič ale pre mňa je to niečo načo som hrdý.... Stále sa o niečo snažím, ale viem jedno na všetko čo robím musím mať dva krát čas a viete prečo, no jednoducho potrebujem čas aby som sa do toho dostal a to je problém všetkých ktorý sme chodili do osobitnej školy... Rómske dieťa pochádzajúce s prostredia ako je geto má problém sa adaptovať do normálneho prostredia, čo urobíte s takýmto dietom, keď nefungujú špieciálne tredy, školy to dieťa je preradené do osobitnej školy, žiaľ tak to je.... V prvom rade zato môžu rodičia dieťaťa, nepripravili dieťa pre život, pre školu a podobne... v Druhom rade je to táto spoločnosť lebo naše deti izoluje a v treťom rade sme to mi Rómovia že si nevieme pozrieť do vlastného hrnca a priznať si že máme problém.... Keď som chodil do normálnej školy doslova som brzdil ostatné deti a tie mi to dali vyžrať, keď som bol preradený bol som primus triedy. Vonku som mal milion kamarátov ktorý ani netušili že som chodil do OŠ, bol som zdravý chlapec ktorý mal len problém s učením a takýto problém majú aj deti rómskeho prostredia ako je napriklad geto... A ja sa pýtam čia je to chyba ???? Len toľko som chcel Jožko Kmeťo

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Myslím, že všetky príspevky sú od od ľudí, ktorí sympatizujú s nami rómami. Rád prispejem mojou osobnou skúsenosťou. Bol som zaradený do osobitnej školy. Dôvod: kreslí hranaté postavičky ľudí.
    Môžem povedať , našťastie mám rodičov, ktorí stály za mnou. Otec šiel na okres a vyjadril sa doslova : „ Ktorá p..a poslala môjho syna do osobitnej školy“. Keby sa nerozčúlil tak som teraz asi absolvent OŠ.
    Zhodou okolnosti , neviem ako sa to otec dozvedel , syn jednej osoby, ktorá bola zainteresovaná do diania tiež nastupoval do prvého ročníka. Otec vyhlásil: „ Môj syn pôjde do normálnej školy a o rok sa tu stretneme aj vysvedčením môjho a vášho syna a uvidíme kto patri do osobitnej“.
    Aj sa tak stalo , kto pozná môjho otca vie, že keď si zaumieni tak za tým tvrdo ide. Asi dva alebo tri roky chodil s vysvedčením. Boli tam boli len jednotky. Toto je môj osobný príspevok. Ukončil som STU MTF s titulom Ing. Teraz keď si položím otázku ako pán Kmeťo, či to bolo dobre tak určite áno.
    Mam ešte jednu skúsenosť z minulého roka, keď „rómske dieťa“ zaradili do osobitnej školy a mal som možnosť to ovplyvniť. Manželka dieťa doučovala, stačilo 2 x do týždňa a za dva mesiace sa dieťa zaradilo do spoločnosti a teraz navštevuje základnú školu.
    Pani Kmeťova napísala tabuľku kde by škola musela zamestnať 9 asistentov. 1 asistent nemusí byť na jedného žiaka.
    Mame spoločne názory , a aj vieme o čom hovoríme. Fandím aj pánovi Olahovi za príspevky , ktoré obhajujú Nás.
    Nechcem nikoho obhajovať , ale myslím si že pán Polák nemôže verejne vyhlásiť , že niektorí rómovia sú neprávom zaraďovaný do osobitných škôl, tak sa snaží isť iným , aby získal verejnosť na svoju stranu. Ale? Možno sa aj mýlim.

    OdpovedaťOdstrániť

Váš názor nás zaujíma, ďakujeme