Preskočiť na hlavný obsah

Osada versus mesto...

Niekoľkokrát som na moju adresu počul "ty nemáš to práve rómske cítenie, lebo si nevyrastal v rómskej komunite, či dokonca v osade, ty si z mesta a ty sa na celú vec pozeráš inak..." Už som mal možnosť počuť aj, že som vlastne "gádžo", a tak dnešný blog budem venovať tejto téme...

Osada versus mesto

Samozrejme, nepopieram, že medzi osadou a mestom je markantný rozdiel, nielen čo sa týka vybavenosti, ako sú obchody, nemocnice, doprava, ale aj socializačný rozdiel tu hrá prim. Ja som sa narodil v Bratislave, celý život som vyrastal v meste a samozrejme môj pohľad je iný nielen z pohľadu, že som Róm, ale z pohľadu človeka ako takého z mesta. Vždy tu boli rozdiely pohľadu života ľudí z miest a dedín. No ja som Róm. Je rozdiel medzi Rómom z mesta a z osady ???


Osadníci a ich život

Tak sa pozrime na život v osade. Ako dobre viete, spolupracoval som veľmi dlho z Rómom z osady, i keď ja som práve to kde býva osadou nenazýval, ale je pravda, že bloger Štefan Dreveňak žije v rómskej komunite na Poštárke pri Bardejove, a jeho život je tým samozrejme iný...  Častokrát sme sa rozprávali cez skype, alebo sme si písali na fb a častokrát mi napísal "dnes musím zohnať drevo, ide zima, aby sme nepomrzli Jozef". Inokedy mi zase napísal "idem si zarobiť nejaké love, idem variť na svadbu, či na nejaký bál." Boli aj doby, keď mi Štefan napísal, že v nemocnici s ním jednali neslušne, lebo je cigán a ešte k tomu cigán z osady. Štefanov najúspešnejší článok, tu na našom blogu, bol článok "Predsudky lekárov v Bardejovskej nemocnici", článok si prečítalo cez šesť tisíc ľudí... Samozrejme život v osade je iný a Róm z osady musí vynaložiť svoje sily inak, aby uživil seba, aj svoju rodinu. Keďže väčšinou Rómovia z osady nemajú prácu, pretože jednoducho nemajú šancu, aby ich niekto do práce zobral, tak sa ich život skladá z toho, že si chodia privyrobiť na brigády, iní zase zbierajú železo, či papier, tí šikovnejší idú za prácou do zahraničia a tí ostatní, či sa to niekomu páči, alebo nie, prakticky celý život presedia, prežijú v osade, zvyknutí na tento stereotyp života, poberajú svoje sociálne dávky a tým ich život skončil... Na tento spôsob života ich naučila táto spoločnosť, spoločnosť, ktorá prstom teraz ukazuje na problém, ktorý pomenovala ako "rómsky problém". Pomenovať všetky problémy života v osade, na to by mi nestačil tento článok. Neznášam slovo "osadník", no v tomto článku ho použijem. "Osadníci", väčšinou izolovaní od okolitého sveta, si svoju izolovanosť prisvojili ako punc "pravého rómstva"...
"Ty si z mesta Jozef, ty nemáš to pravé cigánske cítenie, Jozef..."

Rómovia z mesta

Ako som napísal, žijem v meste, žijem v Bratislave, celý život žijem v Bratislave, nevyrastal som ani v rómskej komunite a samozrejme tým priznávam, že môj pohľad na určité veci je iný... My roma, ktorí žijeme v meste, musíme vynaložiť dvakrát väčšie úsilie, aby sme prežili, ako tí, ktorí žijú v osade. Prečo??! Jednoducho väčšie náklady na život v meste z nás urobili "gádžov". Svojím spôsobom tiež žijeme stereotyp nášho života.  Taký deň začíname tým, že ráno vstaneme  a ideme do práce, z práce domov, deti, škola, potom keď si už doma, klasika... domáce úlohy, káva, počítač, televízor, okúpať sa a kolobeh života v meste zase začína novým dňom. Stereotyp života, nie je nám čo závidieť. Vyššie náklady na život z nás urobil "robotov", nepozeráme sa ty si Róm a ty si "gádžo", každý žijeme svoj život zavretý v panelákoch. Keď sa ma opýtate, či je to dobre, samozrejme nie, ale ja som si tento život nevybral, tak ako "osadník" svoj, je to náš život a každý ho žijeme inak... No keď mi niekto povie, že neviem čo je nemať na chleba, alebo čo je nemať prácu a podobne, klame sám seba. Za svoj život som sa stretol tak ako "osadník" z predsudkami pri hľadaní práce, aj s predsudkami v nemocnici, či v škole, len to všetko je skryté medzi panelákmi, ulicami a ruchom mesta. Tak ako je rozdiel medzi osadou a osadou, je rozdiel medzi Bratislavou a ostatnými mestami. V provinčných malých mestách je iný, ako napríklad vo veľkomeste, ako je Bratislava. No aj tu v rušnom meste sa skrývajú ľudské osudy poznačené biedou, chorobou, či hlbokým životným pádom, len to tak nie je všetko na očiach ako život "osadníkov". Preto aj ľudia, ktorí sa trápia aby prežili nadávajú na "osadníkov". Pozri sa, stavajú im nové byty, aby ich mohli zničiť a ja si musím zobrať hypotéku, aby som mal kde bývať, platiť vysoký nájom a oni len preto, že sú z osady dostanú všetko na dlani... Je to prirodzený prejav ľudí z mesta a tiež nás za to nemôžu odsudzovať... Preto pripúšťam, že my Rómovia z mesta sa pozeráme na všetko inak ako Rómovia z osád... No nemali by sme zabudnúť, že sme všetci z rómskeho rodu...

Rómsky rod

Sme národ tak neznášaný, nenávidený, bitý, po tisíc rokov tak prenasledovaný a predsa sme prežili... Žijeme tu. Niekto v osade, niekto v meste a vždy by sme mali dokázať nájsť si k sebe cestu. Aj keď sa pohádame do krvi, alebo žijeme v osade, či v meste, vždy by sme si mali k sebe nájsť cestu, no pokiaľ to nedokážeme o tých ďalších tisíc rokov tu nemusíme byť...  Zabíja nás závisť, nedorozumenie, lenivosť, neschopnosť premýšľať, neschopnosť na sebe pracovať, neschopnosť pochopiť toho druhého. Zabíja nás nenávisť nie len voči sebe a iným, zabíjajú nás vlastné predsudky...
"Jozef, ty si z mesta, nemáš to pravé cigánske cítenie..."
A tých tisíc rokov blúdenia na tejto zemi pod rúškom svätej Sáry sa raz skončí a zem, tá zem, ktorá nám bola daná od živého Boha pohltí korunu kráľov našich predkov a viac tu nebude počuť krik našich detí, lebo sme sa pominuli v prachu nenávisti, zloby, závisti, nepochopenia, nedokázania si povedať odpusť, preklínania samých seba...
Stratili sme k sebe cestu, ktorú už nikto nenájde....


Jozef Kmeťo    

Komentáre

  1. Pane Bože ten koniec ma dostal na kolená, prisahám mráz mi prebehol cez telo, pán Kmeťo máte niečo čo iným chýba, silu myšlienok. Rada čítam Redakciu 1 Lenka Ráczová

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Váš názor nás zaujíma, ďakujeme

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Nevera u Šarköziovcov z Cigánskych diablov

V partii Cigánskych diablov v týchto dňoch dujú poriadne vetriská. Podľa informácií Nového Času je na pretrase nevera a intrigy. Zdroj Nového Času tvrdí, že manželka Ernesta Šarköziho Silvia má mať až podozrivo blízko k prvému huslistovi Štefanovi Banyákovi, ktorý má s manželkou Katkou dvoch synov.


Podľa Silvie Šarköziovej ide však o výmysel, ktorý má jej rodine uškodiť.„Nie, nie je to pravda,“ vyhlásila Silvia, no pripustila, že práve v domácnosti u Banyákovcov nebolo vždy všetko s kostolným poriadkom a v ich domácnosti plnej hádok sa riešili otázky nevery. „Dôvodom ich hádok mala byť nevera Banyákovej manželky Katky,“ vyjadrila sa opatrne Silvia Šarköziová. Podľa jej slov práve Banyák upodozrieval svoju manželku z nevery. „Ja neriešim, či to bola alebo nebola pravda, ja sa do ich manželstva absolútne nestarám ani nechcem. Mňa sa to netýka,“povedala Šarköziová.


Nevera, alebo len novinárska kačica?

Jeden z komentárov ma však doslova šokoval: "Reálne, Sylvia je krásna žena a Ernest…

Zborov : Video ktoré zachytáva ako policajti bijú Rómov v osade, zachytáva scénu ako z hororu, kde policajti bijú ľudí hlava nehlava...

***RTVS má k dispozícii video, na ktorom policajti bijú obuškami Rómov v osade*** Video, ktoré sa podarilo získať European Roma Rights Centre (Centrum pre práva Rómov), zachytáva scénu v Zborove, okres Bardejov, keď podvečer 16. apríla 2017 privolali policajnú hliadku pre šarvátku medzi Rómami. Niekoľko policajtov sa zaháňa obuškami aj na deti, jeden z nich surovo sotí do staršej ženy, ktorá stojí pokojne bokom a zrazí ju na zem. Policajti sa na videu opakovane zaháňajú na ľudí, ktorí nekladú žiaden aktívny odpor. Rómovia tvrdia, že zásah si natočili viacerí, zachovalo sa však len toto jediné video. Pracovníkom Centra pre práva Rómov povedali, že večer po zásahu sa totiž policajti vrátili a donútili ich ostatné videá z telefónov vymazať. Video sme ukázali aj policajnému prezidentovi Tiborovi Gašparovi. „Viaceré z tých zákrokov sa mi zdajú zjavne neprimerané. Na môj podnet som video preposlal na policajnú inšpekciu, ktorá okamžite začne konanie, aby sa celý zásah vyšetril,“ povedal ná…

Kráľ rómskych piesní Kamil Polakovič z City Boys z Trnavy zase oklamal ľudí, zobral zálohu a neprišiel hrať...

Kto z nás by nepoznal Kamila, úžasného speváka, hudobníka, skladateľa rómskych piesní. Právom sa označuje za kráľa rómskych piesní. No to je jeho jedna stránka, druhú stránku jeho života len málo Rómov pozná a tí čo mali možnosť Kamila spoznať aj inak mi určite dajú za pravdu...


Tvrdí, že jej pokazil najkrajší deň v živote. Renáta Čonková (36) z Kokavy nad Rimavicou (okr. Poltár) si plánovala svoju svadbu mesiace dopredu, chcela, aby bola dokonalá.

Klasický scenár, ktorý Kamil urobil vo svojom živote nie jedenkrát, zobral zálohu, dohodol sa termín kedy príde hrať a v deň termínu Kamila nikde... To bol prípad aj Renáty Čonkovej.

Ešte vo februári oslovila kráľa rómskych piesní Polakoviča. „Dohodli sme sa, že vystúpi so svojou kapelou za honorár 1 000 eur. Päťsto som mu poslala dopredu ako zálohu. Navyše, sľúbil mi, že nám zloží svadobnú pieseň, tak som mu dala ďalších 260 eur,“ vysvetľuje Čonková.