Neprehliadnite

Maďarizácia rómskych detí ? Ravasz: Slovenčinu by sa mali deti z národnostných menšín učiť ako druhý jazyk


Deti z národnostných menšín by sa lepšie naučili slovenčinu, ak by sa ju učili ako druhý jazyk, nie ako materinský. Myslí si to Most-Híd. Iný ako doterajší spôsob výučby už skúšajú v troch základných školách s vyučovacím jazykom maďarským. Ide o školy vo Veľkom Mederi, Bátorových Kosihách a Šamoríne.
Podpredseda Mosta-Híd Ábel Ravasz pripúšťa, že deti z maďarskej menšiny hovoria po slovensky občas slabšie. Príčinu vidí v tom, že sa slovenský jazyk učia, akoby bol ich materinský. Problém so slovenčinou však podľa neho nemajú len Maďari, ale napríklad aj rómske deti.
"Pre ľudí z národnostných menšín je slovenčina druhý jazyk a mali by sme ho tak aj vyučovať," povedal s tým, že Most-Híd sa dlhodobo usiluje zmeniť metodiku výučby slovenčiny v menšinových školách. "To je tá správna cesta. Lepšia výučba slovenčiny. A nie vytláčanie menšinových žiakov z národnostných škôl," uviedol.
 Maďarizácia rómskych detí ?
Veľkou chybou je že na poste splnomocnenca vlády pre rómske komunity sedí človek ktorý sa viac a viac profiluje ako menšinový politik maďarskej menšiny na Slovensku. Veľkou chybou je že záujmy rómske menšiny na Slovensku rieši politicky subjekt ktorý ma vo svojom programe hlavne presadzovať záujmy maďarskej menšiny na Slovensku.  Mosty od nepamäti ľudstva nás vedeli spojiť cez dva brehy medzi ktorými pretekala rieka, a však politika politickej strany MOST- HID je o niečom inom... Aj keď podľa názvu tejto politickej strany by som čakal že dokáže svojou politikou spojiť ľudí, je to práve naopak, svojou politikov ľudí rozdeľuje a tie mosty medzi nami páli...

Slovenský jazyk je naším komunikačným prostriedkom, hovoríme ním všade, či je to v obchodoch alebo na úradoch. Pán Ravasz  pripúšťa, že deti z maďarskej menšiny hovoria po slovensky občas slabšie. Nie a znovu nie pán Ravasz, deti ktoré sa učia v školách s vyučovacím jazykom maďarským nehovoria slabšie, oni ani nehovoria slovensky, lebo ani nevedia... Maďarsky hovoria doma, hovoria v škole aj v prostredí v ktorom vyrastajú, niet sa prečo čudovať, že napríklad mladý ľudia žijúci na južnom Slovensku potrebujú často krát tlmočníka na úradoch či v nemocniciach a neraz sme videli televízne reportáže kde na otázky redaktora odpovedali maďarsky, lebo slovensky nevedeli...

Návrh pána Ravsza aby sa Slovenský jazyk učil ako druhý jazyk a prvý sa vyučoval jazyk menšín na Slovensku považujem za hlúposť... Nech deti aj učiteľ sa v triede s deťmi rozpráva jazykom ktorému lepšie rozumejú, ale nech slovenčina je hlavným vyučovacím jazykom na všetkých školách...  Ja osobne si myslím, že dieťa ktoré bude dobre ovládať slovenský jazyk sa lepšie uplatní v  našej spoločnosti i neskôr na pracovnom trhu, ako dieťa ktorého hlavným komunikačným prostriedkom je jazyk menšiny ku ktorej sa hlási...  Viď príklad že prevažná časť obyvateľov južného Slovenska pracuje v Maďarsku, pretože jednoducho jazyková bariéra ich zabetónovala a nedokázali sa uplatniť na slovenskom trhu práce.

Rómsky jazyk je náš jazyk ktorý sme zdedili po našich rodičov, je to živý jazyk hlavne v rómskych komunitách, tento jazyk už nieje tak živý u Rómov žijúcich v mestách. 25 percent rómskeho obyvateľstva nevie ani rómsky a možno je toto číslo ešte väčšie ako si myslíme... Samotný rómsky jazyk sa skladá z rôznych dialektov, inak hovoria Olaský Rómovia a inak napríklad Maďarský Rómovia z južného Slovenska. Aj keď neviem rómsky, tak viem že jazyk sa doslova deformoval vo výslovnosti ako takej a hoci sa jazyk kodifikoval, deformácia jazyka ako takého je výrazná. Prispeli k tomu samotný Rómovia ktorí si niektoré slovíčka zo slovenského jazyka ale žiaľ aj maďarského prispôsobili do rómskeho jazyka a tak na jeden výraz jedného slova nájdete niekoľko iných výrazov a výkladov.

Myslím si preto že ak by sa rómsky jazyk stal prvým vyučovacím jazykom a ako druhým slovenský jazyk odzrkadlilo by sa to predovšetkým na porozumení slovenského jazyka ako takého čo by sa neskôr odzrkadlilo v samotnom dorozumení sa. Už dnes rómske deti majú problém dorozumieť sa, jedná sa predovšetkým o rómske deti z rómskych komunít inak povedané z osád. ak by sa zaviedol model vyučovania slovenského jazyka ako navrhuje pán Ravasz, malo by to negatívny dopad, tak ako to má si myslím negatívny dopad na maďarskú menšinu u nás...  A nakoniec rómske deti takzvaných maďarských Rómov na južnom Slovensku by sa zrejme učili ako svoj hlavný jazyk maďarčinu. A sú tu ešte ďalšie povinné jazyky ktoré sa deti učia ako je angličtina, nemčina či ruština... Žijeme v 21 storočí a  myslím si že pre deti menšín je dôležité aby ovládali jazyky ktorými sa im otvorí svet a nie zavrie do izolovanej bubliny...

Malo by sa investovať do projektov ktoré deti menšín pripravia na porozumení a dorozumení sa v Slovenskom jazyku, my nežijeme v Rómskej republike ani Maďarskej či inej republike, žijeme na Slovensku a nežijeme tu jeden ani dva roky ale takmer tisíc rokov a preto si myslím že Slovenský jazyk je tak isto náš ako napríklad ten Rómsky jazyk. Nerobme kroky do izolácie ale do budúcnosti našich deti... Dôležitá je predškolská výchova a investícia ako som písal do projektov ktoré rečovú bariéru deti menšín zmenšia na takú úroveň aby neskôr dieťa nemalo problém s porozumením slovenského jazyka.


Jozef Kmeťo
Počúvajte rómske internetové rádio www.radior1.eu

3 komentáre:

  1. Jožko ako fašista s tebou plne súhlasím, čo sa bsahu tohoto článu týka.
    To by si asi od fašistu ako som ja neočakával že ?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Rom fasista? Tak to je gooool....s clankom nesuhlasim hahahaha preto,ze som proletar,,,,, hhhahahah....

    OdpovedaťOdstrániť
  3. s clankom plne suhlasim, toto, co Ravasz chce je zaciatok izolacie Romov, co nie je riesenie ich situacie...
    a takisto ani to neriesi ani postavenie Madarov v nasej krajine, skor nasu krajinu im jazykovo uzatvara...

    s tym pankom, alebo s niekym z jeho strany som mal debatu nie priamo na tuto temu, ale na temu predskolskych zariadeni, kde chcel pre kazdu mensinu zvlast predskolske zariadenie, ked to spojime so zakladnymi skolami s vyucovacim jazykom danej mensiny, dostaneme uplnu izolaciu mensiny od Slovenskej majority, cim v niektorych pripadoch dojde k uzatvaraniu mensiny a jazykovemu izolovaniu mensiny od sveta a vseobecneho zivota... a toto by ziadneho normalneho cloveka nenapadlo, iba toho, co bud nevie co hovori a robi, alebo niekoho, kto je pod vplyvom navykovych psychotropnych latok...
    a kto toto nepochopil, by si mal este raz precitat tento clanok a pouvazovat nad tym...

    inac moje riesenie jazyka narodnostnej mensiny je taketo:
    - spolocne predskolske zariadenia (mensina spolu s vacsinou do predskolskych zariadeni)
    - spolocne zakladne skoly s vyucovacim jazykom slovenskym
    - v 4. triede, resp. v 5. triede by bol nasadeny nepovinny jazyk danej mensiny, bolo by na ziakovi a rodicovi, ci si ho vyberie
    a ziadne vyucovanie v materinskom jazyku, ako Ravasz navrhuje...

    Romov navyse trapia ine problemy, nez jazykove...
    a pan Ravasz nech sa stara o svoju mensinu, lebo nevie nic o problemoch Romov...
    Miroslav Kubecka

    OdpovedaťOdstrániť

Váš názor nás zaujíma, ďakujeme