Európska komisia vyčíta Slovensku nedostatky vo vzdelávaní Rómov

Výsledky vzdelávania odhaľujú významné regionálne a sociálno-ekonomické rozdiely.

Na Slovensku existujú veľké rozdiely vo výsledkoch testovania žiakov na východe a západe krajiny.
Vyplýva to zo správy o stave Slovenska, ktorú zverejnila Európska komisia. Výsledky vzdelávania podľa Európskej komisie odhaľujú významné regionálne a sociálno-ekonomické rozdiely.






Viac detí do materských škôl



Podľa Európskej komisie v rámci testov PISA zaznamenali žiaci najhoršie výsledky v Košickom, Prešovskom a Banskobystrickom kraji, naopak, žiaci z Bratislavy dopadli najlepšie.
"Výsledky žiakov zo znevýhodnených skupín obyvateľstva boli v porovnaní s ich rovesníkmi o polovicu horšie," uvádza sa v správe.
Európska komisia preto odporučila, aby čo najviac detí chodilo do materských škôl.
Zároveň Európska komisia. upozornila aj na vysokú mieru predčasného ukončenia školskej dochádzky, ktorá pri Rómoch podľa odhadov dosahuje 58 percent.

Povinná predškolská dochádzka

edným z dôvodov zhoršujúcich sa výsledkov detí bola podľa Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR absencia povinnej predškolskej dochádzky.
"Nízku účasť detí v predškolskom procese riešime práve zavedením povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole pre každé dieťa jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v základnej škole, ktoré plánujeme zaviesť už od roku 2020," uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva.
Ako doplnili, od roku 2021 by sa mal zabezpečiť právny nárok na predprimárne vzdelávanie dieťaťa od štyroch rokov a od roku 2022 právny nárok na predprimárne vzdelávanie dieťaťa od troch rokov.



Podľa ministerstva školstva dôsledky zavedenia povinného predprimárneho vzdelávania bude možné vidieť v horizonte piatich rokov, keď títo žiaci absolvujú celonárodné testovanie piatakov. "Očakávame zlepšenie týchto výsledkov," uviedlo ministerstvo školstva.
Európska komisia poukázala aj na ďalšie kritické oblasti v súvislosti so školstvom. Ide napríklad o problematické začlenenie Rómov do procesu vzdelávania či na nízke investície do školstva či nízke platy učiteľov 

Zdroj SME.SK 

Komentáre