Odmena za nákup na ZľavaDňa

utorok 18. augusta 2020

Rómske osady na okraji záujmu širokej verejnosti ale aj samotných Rómov

Foto Press TV


Už dlho sledujem, že rómske osady sa ocitli na samom okraji záujmu našej spoločnosti, nie že by to bolo po iné roky inak, ale mám pocit, že posledné roky sú fakt pre rómske osady zle.O rómske osady sa skutočne nik nezaujíma, sú len zdrojom záujmu politikov pred voľbami, profesionálnych Rómov ktorí si na týchto osadách plnia svoje vačky, žijú život o ktorom sa mnohým môže len snívať, a to už nehovorím, že rómske osady im dopomohli na profesionálny rast, na ktorom vybudovali svoj život. Pre obce a starostov sú zdrojom príjmov pre obecnú pokladňu, kedy akože obec zoberie z euro fondov pre riešenie rómskeho problému peniaze a využije ich pre obecnú infraštruktúru, a osada ktorá je pri obci naďalej ostáva v blate a bez vody.  Média osady využívajú ako výborný artikel pre sledovanosť, kedy svoje vysielania plnia negatívnymi správami a reportážami, často za hranicou objektívnosti, čím prispievajú ešte k väčšej negativite voči rómskemu obyvateľstvu. 

Osady sa stali getami, pretože Rómovia sú vedomí si ich postavenia na okraji spoločnosti. Navyše, štát a spoločnosť potvrdili status týchto osád ako getá tým, že sa nenamáhali zmeniť neľudské podmienky života v nich. Je predsa na zamyslenie, že v krajine ktorá je členom Európskej únie, Eurozóny, hlási sa k demokratickým princípom života, je členom OSN či medzinárodných výborov pre ľudské práva, sa nachádzajú príbytky zbité z dreva, bez vody a elektriny, postavené pri smetiskách či na blate. Ľudia žijúci v týchto príbytkoch sú ako vystrihnutý z historického filmu z dávnych čias. Je hrozný pohľad na zbedačených, hladných, a chorých ľudí. Rómske deti jeden vedľa druhého spia na jednej rozbitej a hmyzom prežratej posteli. Často krát sú hladné, sú viac hladné ako nasýtené. O hygiene tu ani snáď nemusím sa rozpisovať. život v týchto osadách je peklo na zemi a nie je nikoho kto by to zmenil. 

Toto všetko poukazuje na to, ako problémy v osadách,  Slováci často používajú ako dôvod na nenávisť voči Rómom, sami nie sú ochotný však tolerovať vedľa seba ani len Rómske dieťa, pre ktoré majú rôzne prívlastky, len to nie je pre nich normálne dieťa. Je pre nich cigánča, neger, špina, malé zaúdené, a ja neviem ešte čo... 

Mnohí hovoria, že nech si nájdu prácu... Priznám sa, že podobný názor zdieľam aj ja, neuvedomil som si však aj druhú mincu, a preto si v tejto časti môjho článku dovolím citovať jeden zaujímavý postreh iného pisateľa: "Ďalším častým argumentom je, že Rómovia sú príliš „leniví“ na to, aby si našli lepšiu robotu a vybudovali lepší život a preto radšej zostávajú v osadách a poberajú sociálne dávky. Toto je ale opäť iba rasisticky zjednodušený obraz plný predsudkov. Reni Eddo-Lodge vo svojej knihe Why I’m No Longer Talking to White People About Race poukazuje na to ako my bieli nevieme celkom pochopiť druhú stranu tejto mince, pretože si nevieme naozaj predstaviť akú spoločenskú a ekonomickú silu má biela pleť a ako vie ovládať životné šance" Pri týchto slovách som si uvedomil, že fakt je to o šancí.  my všetci sme už asi zabudli, ako sa cítime napríklad na takom pohovore keď sa uchádzame o prácu. Niekde v hlave nám rezonuje myšlienka, nebude mu vadiť či jej, že som Róm, dostanem tu prácu? A to žijeme normálny život, čo ale taký Róm z osady,  tak ten už nemá žiadnu šancu získať prácu. 

To, že „problém“ osád je z časti vymyslený a z druhej časti založený na predchádzajúcom a pretrvávajúcom rasizme. A to, že tieto predsudky naďalej vytvárajú štruktúru moci na ktorej sa priživujú politici, kšeftári z  euro fondami, a rôzny príživníci... Má za následok, že je preto prakticky nemožné pre Rómov zmeniť svoju spoločenskú pozíciu. Od revolúcií v roku 1989, ktoré zvrhli socialistické vlády v krajinách Východnej Európy, opovrhovanie a predsudky voči Rómom vo Východnej Európy sa zosilnili spolu s náhlym nárastom ekonomického statusu spojeného zo slobodným vyjadrením aj nenávisti ... Prieskum Times Mirror v 1991 ukázal, že prevažná väčšina Európanov opovrhovala Rómami – 59% Nemcov, 91% Čechov a Slovákov, 71% Bulharov, 79% Maďarov, a 50% Španielov. Druhý prieskum vedený Freedom House a Americkým židovským združením v 1991 ukázal že 78% Maďarov, Poliakov, Čechov a Slovákov by radšej nežili v jednom priestore s Rómami.“ (Cultural Survival Quarterly) Od  roku 1991 sa však aj postavenie nás Rómov menilo a menilo sa k horšiemu. Keď v 90 rokoch sme na Slovensku mali okolo 600 osád, dnes ich je cez 1200.... Aj tento nárast osád v našej krajine vypovedá akým smerom sa väčšinová spoločnosť uberá a že predsudky, nenávisť, či priamy rasizmus naberal a naberá na sile.  

V 90 rokoch ešte ostaneme, to že sme zvrhli socializmus prinieslo aj uvoľnenie rôznych nálad v spoločnosti.  Zelenú dostali predsudky a rasizmus, nie že by za socializmu tu takéto nálady neboli, ale po páde socializmu kedy sme boli všetci zošnurovaný akousi socialistickou "morálkou" prišlo akési uvoľnenie, a tak sa v našich uliciach objavili mladý ľudia, často krát ešte deti v čiernych kanadách a bombér bundách, ako kričia cigáni do plynu!  Práve tu sa  začala vytvárať štruktúra fašizmu a jeho nasledovníkov ktorých dnes máme aj v parlamente a ak sa s nimi nedokážeme raz a navždy vysporiadať, máme ich aj vo vláde. 

20 rokov sa my na dianie okolo seba len prizeráme, nie sme viac menej schopný proti tomu čo sa okolo nás deje nič urobiť. Naopak, my sme už keď to už mám povedať tak v riti, že sme z narastajúceho rasizmu proti nám schopný sa navzájom obviňovať. Čo by sme sa mali postaviť voči rasizmu, my sme začali osady viniť z toho, že nás majorita nenávidí.  Ale postupne zisťujem, že majorita by nás nenávidela aj bez problému v osadách, ona nás aj nenávidí, niektorým vadí naša kultúra, naša temperamentná povaha, a niektorým vadí fakt že sme tmavší...  

Raz som išiel z práce domov, sedím v autobuse a proti mne sedeli dve ženy. Jedna druhej hovorila, že majú medzi sebou kolegyňu cigánku. Hovorili, že je celkom šikovná, že má aj dobrý prejav, ale celé to zakončili slovami, a čo aj tak je cigánka....   Týmto chcem len poukázať, že majorita má s nami problém a nemusia za tým byť len ako oni hovoria problémový niektorí cigáni. 

Zmýšľanie ľudí sa nezmení, ani rasizmus nikdy neskončí, ten tu bol od nepamäti ľudstva, chcem však veriť, že stále v  niekde v nás všetkých je aj kus dobra a to treba v nás uvolniť a nenávisť a rasizmus pomaly postačiť aspoň do úzadia... 

Na záver 

Posledné udalosti či už v Čechách alebo tu na Slovensku, kedy bola vytopená celá rómska osada v Chminianskych jakubovanoch, my ukazuje že naša spoločnosť má fakt problém, ja by som ten problém nazval absencia ľudskosti.  Zatiaľ čo na obrazovkách Markízy či Jojky sa objavili zábery zatopeného parkoviska v Senci, o zatopenej osade Chminianskych Jakubovanoch ani zmienka.  Jediný ktorý o tom informoval bol Erik Hillár Lakatošie z Press.tv, pritom tam ide o ľudské osudy....  Majoritné média osady využívajú len ako výborný artikel pre sledovanosť, kedy svoje vysielania plnia negatívnymi správami a reportážami, často za hranicou objektívnosti, čím prispievajú ešte k väčšej negativite voči rómskemu obyvateľstvu. Absolútne ich nezaujímalo, čo sa stalo v Chiminiaských  Jakubovanoch, oni plnili svoje vysielanie zábermi zatopeného parkoviska. Potrebuje to ďalší komentár?  Potom keď čítam ako sa veľa ľudí teší ak sa utopí rómske dieťa či Čechách zomrie niekoľko Rómov z toho aj deti, mi ostane smutno.  My Rómovia  by sme sa fakt mali zamýšľať aká bude naša budúcnosť v v tejto krajine a urobiť všetko preto, aby raz sme z tejto krajiny nemuseli utekať pre strach o naše životy. 


Jozef Kmeťo

   

1 komentár:

Váš názor nás zaujíma, ďakujeme

Rómske noviny kričia "Kmeťo, klameš", ospravedlň sa!

Dlhodobo sledujem neutešený stav jediných Rómskych novín na Slovensku. Asi aj preto, že tu v týchto novinách som začínal písať, dalo by sa p...