Preskočiť na hlavný obsah

Pútnici životom...

Voľakedy boli na seba ľudia lepší... To čo vám chcem napísať, viem len z rozprávania mojich rodičov. Moji rodičia pochádzali z Pajštúna, kde bola vytvorená cigánska kolónia. Každá rodina bola mnohopočetná, ktorá sa tlačila v malej izbičke, kde spávali tie najmenšie deti spolu s rodičmi konča ich nôh, tie ostatné spávali po zemi. Rodina viac držala po kope, mali úctu k staršiemu, tak si doopatrovali v tejto maličkej izbietke aj starých rodičov. Keď sa naši rozhodli zostať spolu, tak sa tiež nejakú dobu tlačili v tejto miestnosti. Keď raz tento starý otec dodýchal, tak ledva mladí čakali na jeho posteľ, aby nemuseli naďalej spávať na zemi. Chlapi nechodili do roboty, ženy chodili žobrať, niektorí chodili do lesa. 

Les bol vtedy ich poživeň. Brezové prúty nosili domov na chrbtoch, doma z nich naviazali metly.Keď mali naviazané, chodili ženy pešo po horách zavčasu rána, ešte za tmy do Račištorfa. Tam bol podnik cvernovka, kde od nich tie metly odkupovali. Utŕžili si nejaké grajciarea potom si nakúpili na bitúnku gója. Ženy si ich dali na chrbát a išli spokojné domov. Prišli domov, doma čakali hladné deti. Črevá umyli, naplnili múkou, krupicou, alebo uvarili gójový guláš. No na všelijaké spôsoby varili a jedli gója. Viac , ale boli hladní, ako sýti... Ale museli sa zaobstarať, lebo hlad ich prinútil. Vtedy sa však nepriek tomu nekradlo. Nikto nechodil gádžom do záhrady, alebo nechodili kradnúť hydinu. Gádže im dávali skapacinu, a napr. zemiaky im dávali pri vypomáhaní na poli sedliakovi. Voľakedy sa chodilo viac žobrať a vtedy boli ľudia viac ohľaduplní jeden k druhému. Voľakedy sedliak, ten mal maštaľ a žobráka tam nechával prespať. Keď si cigánka išla pýtať poživeň, tak jej dali chlieb pre deti,fazuľu, zemiaky... Tí zdatnejší nechodili žobrať na "holú ruku", nosili hríby, hlinku, vápno. Chlapi pomáhali na stavbe, či v lete na poli, kde gazda dal úrodu cigánovi na celú zimu. Tak sa pomaly naučili cigáni pracovať, naučili sa ženy k čistote a poriadku, keď chodili právať a žehliť sedliakom. Takto ukázala gádži mojej mame ako sa to robí a naučila sa udržovať poriadok, aj svoju domácnosť mať v čistote, bez vší a bĺch. 

Na Vianoce gádže rátali, že prídu cigáni spievať pod oknami,tak im dávali kapustníky, jelítka, aj pálenku. Ľudia boli lepší. Viem, keď si môj otec staval domček v Stupave kde som sa narodila aj ja, preto neviem čo to je žiť v osade, lebo nastala doba lepšieho života. Po práci chudák sám staval spolu s mojou mamou malý domček. Do roboty chodil unavený, hladný, lebo posledný krajičekchleba dal synčekovi, ktorý sa prebudil ráno hladný. Vtedy gádže boli zhovievavejší, vytiahli kus chleba podali mu, aby vládal robiť. Jeden gádžo povedal, "pošli svoju ženu, moja žena ti dá jelítka, oškvarky, aj masti, krumle, múku a nech ona si to u nás odrobí na poli". Tak moja mama dostávala poživeň pre celú rodinu denne. Potom všetci jeho kolegovia sa dohodli, že mu pomôžu na stavenisku bez odplaty,lebo vedeli, že nemal ako ich vyplatiť. Spoločnými silami a s materiálom vypomohli dostavať domček. Naučili sa ako si obrobiť záhradku za domom, doniesli semiačka, dali malé kuriatka, králiky, dokonca aj kozu dostali, aby deti mali mlieko. Tak potom s ich pomocou sa z biedy pozbierali... Keď som vyrastala, tak mi susedia na ulici dávali čerešne, slivky, jablká, tuším nič bezo mňa nezjedli. Nejaká gádži aj kus koláča doniesla,aj s receptom pre mamu, tak sa naučila piecť koláčiky, zákusky aj torty. Tak sa začlenili do bežného života...
Tak to bol krátky opis toho,ako bolo, ale dnes je poniektorým cigánom veľmi biedne. Rozmýšľala som, prečo je to tak... Vidím to v tom, že je svet mechaniky a vývoja. Cigán voľakedy robil fyzicky pri lopate, lebo vtedy neboli bágre, neboli stroje skoro na nič. Voľakedy vo fabrike robili desiatky cigánov, dnes sú zastané prace strojmi, a na stroj treba kvalifikovanú silu. Je smutné, že niektorí nevedia písať, ostali lenivci, kradnú, zbíjajú, deti fetujú, ale hlavne ostatným robia hambu, a potom nás hádžu " na jednu kopu"... Keď sa ide pýtať cigán do roboty, tak ho nevezmú, lebo sa boja... Cigán tam niečo ukradne, cigán pokazí, urobí škodu. Moj synovec je vojak s povolania, keď niekde vojde, tak ho neberú ako cigána, ale berú ho ako veľkého lampasáka, plukovníka, ktorý velí vojakom. Tým myslím, že človeka dnes odsudzujeme tým, čím je. Nezáleží na tom, či som cigán, ale ako budem vystupovať na verejnosti, keď budem vzdelaný, tak gádžo určite zmení voči nám negatívny postoj... Ale nie všetci musíme mať vysoké školy, musíme mať snahu, to bolo aj voľakedy a aj dnes. Nejde zmeniť svet, ale zmeniť seba. Dnes vám nikto nič nedá len tak, či sám vypomôže. Sedliaci dnes nie sú, nemajú statky, ani polia. Úrodné polia gádže predajú, stavajú sa hypermakety, každý má strach vám pozreť do očí,lebo videl v televizore ako kradnú, prepadávajú... Aký úsudok majú mať? Len ten najhorší... Keď sa má cigán lepšie, tak sa vyvyšuje, hneď robí úžeráka... Nežijem v kolónii, ale viem, že dnes si cigán neuvedomuje, že je odkázaný na seba. Popredávali si domčeky, čo boli postavené za komunistov, čo postavili ich rodičia, odchádzajú za lepším životom... Ale kam??! Všade sa musí robiť, nikto nebude vydržovať nikoho zadarmo. Potom sa vrátia a nemajú kde byť, stavajú si tie chatrče, kde sa vrátili... Tam, kde sa naši starí rodičia vymanili z biedy a beznádeje, oni zas upadli, svojou špatnou, vlastnou filozofiou... Nechali sa nalákať vidinou za bohatstvom, ktoré sa im vypomstilo. Dnes lesy nikoho neuživia, ako našich starých rodičov, lebo dnes je všetko súkromné. Nemôžete chodiť ani na drevo na kúrenie... Dnes sú všelijaké útulky pre psov,ale nepostavia nejaké útulky pre týchto chudákov cigánov, lebo keď aj dostanú, tak to zničia. To je vec zákona. Mali by sprísniť zákon, že keď niečo od štátu dostaneš, tak to nemôžeš ničiť, lebo ťa zavrú. Toľko mám na mysli myšlienok, že to neviem ani opísať. Ale sama nezmením nič. Zmeniť by sa mal každý sám... Kto to nedokáže, mal by existovať nejaký inštitút, čo možnoaj je, kde by sa poskytovala pomoc týmto chudobným cigánom. Medzi nami sú vysokoškoláci, ľudia na vysokom poste, novinári, tí by mali ľudí poučovať, chrániť a pomáhať. Ale tam je potrebná tá obojstranná snaha chcieť, nezostať niekde zaschnutý pod chrastou bezmocnosti a beznádeje. Prečo by sme my cigáni nemohli byť na úrovni s ostatnými občanmi daného štátu kde žijeme... 



Od našej dopisovateľky 
Marišky zo Stupavy 



Nájdeš nás na facebooku : https://www.facebook.com/redakcia1




  

Komentáre

  1. Doprava a možnosť práce pre Rómov - https://www.facebook.com/pages/Kargobajk-Bullitt/240154792779763

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Váš názor nás zaujíma, ďakujeme

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kotlebovci chcú vyprovokovať konflikt???

Rastúce preferencie extrémistov z ĽSNS vyhnali ľudí do ulíc. Sečovce, Sabinov, Košice, Levoča, Fiľakovo, ale aj ďalšie mestá sa pridávajú k demonštrácii proti fašizmu.

Kotlebovci a ich sympatizanti neočakávali takú silnú vlnu protestov proti politike akú presadzujú. Protesty po Slovensku usporiadali PS/spolu a Za ľudí a priebeh býva rovnaký – účastníci buď potichu, alebo otvorenými hlasnými pokrikmi demonštrujú proti mítingu fašistov a ich cielenej propagande nenávisti.

Klamlivá propaganda 

Známa propagantka za ĽSNS Lívia Garčalová urobila, ako je u nej už zvykom, manipulatívne video, kde svojimi slovami ale aj zostrihanými zábermi z demonštrácie v Levoči urobila "divoký západ". 






V Levoči sa však nič nestalo 
STANOVISKO POLÍCIE K PREDVOLEBNÉMU ZHROMAŽDENIU

Na základe šíriacich sa nepravdivých správ o údajnom nebezpečenstve na predvolebnom zhromaždení vám prinášame stanovisko Polícia SR - Prešovský kraj.

V súvislosti s konaním predvolebného zhromaždenia v Levoči počas priebehu toh…

Kotlebovci nezvládajú protesty Rómov na východe Slovenska

Počas mítingu Kotlebovcov na východe protestovali stovky Rómov. Protesty Rómov začali v Sečovciach, cez Sabinov a vyvrcholili v Košiciach. Tieto protesty sú spájané so stranou PS/Spolu a Trubanom, a tak trošku ako keby sa zabudlo na našich politických aktivistov, ktorí pomohli k tomu, aby sa Rómovia zobudili a povedali jasne STOP fašizmu. Viktor Valík, Ivan Hriczko, Roman Suchý, alebo podnikateľ Emilio Gujda, či Džemal Kodrazi. Toto sú výrazne mená predstaviteľov rómskej politickej scény na východe Slovenska a na týchto ľudí by sa tiež nemalo zabudnúť.

Kotlebovci nerátali s tým, že sa my Rómovia dokážeme cez sociálne siete zmobilizovať, a tak čo im vlastne ostalo, ako obviniť Trubana za PS/Spolu, že protestujúcich zvážali do Košíc autobusmi a dostali za to, že budú stáť na námestí, 15€. Čo je samozrejme hlúposť, pretože ani Truban za PS/spolu a ani napríklad Hlina za KDH si kupovať protestujúcich nepotrebujú a naši politickí predstavitelia, ako Viktor Valík za stranu STS zase nedisponu…

Slovenskom sa rozhoreli protesty proti fašizmu a média mlčia

Rastúce preferencie extrémistov z ĽSNS vyhnali ľudí do ulíc. Doposiaľ najväčší protest proti fašizmu sa vo štvrtok popoludní uskutočnil v Košiciach.
Najviac však o protestoch informujú rómske portáli na sociálnej sieti, naše média ako televízia Joj, Markíza a ďalšie média viac menej mlčia. Je veľmi smutné, že dokážu  Slovenské média v rýchlosti 10-1 priniesť negatívne spravy o Rómoch, ale to že ľudia a hlavne Rómovia povstali proti rasizmu neinformujú vôbec, alebo len okrajovo... 
Sú to spojené nádoby, všetko ako konáme v našej spoločnosti ma vplyv na nás všetkých... To že, fašistická strana ĽSNS Mariána Kotlebu sa teší výborným predvolebným preferenciám, môže nečinnosť politikov, súdov, prokuratúry, ktorí nechali fašizmu narásť do obludných rozmerov a ten sa môže nakoniec stať aj pre benevolentných sudcov a politikov osudným. Netreba totiž zabudnúť, že podobne začínal aj Hitler....  
Posledný protest bol  Piatok vo Fiľakove, kde ľudia kričali aby Kotelba a Mazurek išiel domov... "…